V úvode tohto článku by som chcel poukázať na to, že bicykel bol kúpený za vlastné peniaze, aby sme vedeli byť čo najobjektívnejší. Triban RC 500 je bicykel, ktorý predáva spoločnosť Decathlon aktuálne za cenu cca 750 eur, pričom v tejto recenzii ho budeme porovnávať aj s profesionálnymi cestnými bicyklami. Triban RC 500 recenzia
20 000 km za 2 roky v rôznych krajinách (Rakúsko, Maďarsko, Česko, Ukrajina)
Na rôznych povrchoch (blato, záhorácke piesky, asfalt, íl, poľné cesty)
A samozrejme, naše Slovensko, od západu až po ďaleký východ.
Bicykel sme nijakým spôsobom nešetrili a v ďalších častiach článku vám predstavíme, čo hodnotíme ako pozitíva a čo hodnotíme ako negatívnu stránku tohto bicykla Triban RC 500 recenzia
Pozitíva
Poruchy – pri bežnej prevádzke bicykla som počas 20 000 km nemal ani jeden technický problém, ktorý by vyžadoval servisný zásah.
Brzdy – mechanické kotúčové brzdy považujeme čiastočne aj ako negatívum (viď vpravo) ale zároveň aj ako pozitívum. Brzdná sila je dostatočná a ozaj máte brzdnú silu za každých podmienok. Na horskom bicykli by som vyžadoval už hydraulické kotúčové brzdy, no na takomto cesťáku vám to stačí na všetky typy stúpaní (Martinky, Donovaly, Čertovica, Viedenské Alpy)
Vidlica a zadná stavba – výhodou je že vidlica aj zadná stavba je širšia a teda viete dať na bicykel aj širšie plášte, čo vám zabezpečí väčší komfort, prípadne si viete z bicykla urobiť aj gravel. Karbónová vidlica je super v tom že má dobrú bočnú tuhosť a výbornú filtráciu čelných vibrácií.
Radenie – Ani po 20 000 km nebolo potrebné nastavovať prehadzovačku ani prešmykač. Radenie je presné a nikdy som s ním nemal problém. Nič necvaká, nebúcha, nešúcha, ozaj veľmi plynulý a tichý chod bicykla.
Rám – pre amatérov úplne postačujúci, no musím povedať, že keď som porovnával celouhlíkovy bicykel a hliníkový, tak ten rozdiel je citeľný (avšak viete tento rozdiel kompenzovať napr. širšími plášťami). Ideálny na cyklocestovanie.
Plášte – bicykel je osadený na 28“ plášťoch, čo vám umožňuje ísť aj na horšie cesty a celkovo tieto plášte zabezpečujú pomerne pohodlné jazdenie aj v meste.
Defekt som za 15 000 km nemal (potom som menil plášte) ani raz.Kolesá – veľkosť 700, tubeless ready – na cesťáku nevidím nejaký veľký význam bezdušových plášťov, každopádne je pozitívne, že kúpite len mlieko, pásku a máte bezdušový systém.
Cyklocestovanie – na bicykel viete bez problémov upnúť rôzne tašky (od vidlice až po zadný nosič), takže na cyklocestovanie ideál.
Servis – Z Decathlonu je to už môj druhý bicykel, s týmto som síce v servise nebol, no s predošlým bajkom som bol a musím povedať, že prístup je ozaj perfektný – veľmi milý personál vždy pomôže
Negatíva
Váha – bicykel je pomerne ťažký, 10,6 kg vo veľkosti M bez pedálov je pomerne veľká váha, ktorú hlavne pri dlhších výjazdoch cítite. Na pretekoch som cítil, že je to rozdiel oproti ľahkým cesťákom, obzvlášť v kopcoch sa potrápite. Na druhú stranu je to ideálny bicykel na viacdňové cyklocestovanie, pretože keď nakladáte na bicykel veľkú váhu, potrebujete väčšiu pevnosť, ktorú vám hliník zabezpečí. Uhlík nie je ideál na viacdňové cestovanie, má tendenciu pod väčšou váhou prasknúť.
Kotúče – pri tejto cenovej kategórii sú kotúče skôr raritou, čo je na jednej strane super (brzdná sila za každých podmienok), no na druhej strane pre človeka, ktorý si nedáva pozor na bicykel a bicykel je len niekde pohodený, tak treba počítať s tým, že je tam riziko ohnutia kotúča a potom budú šúchať kotúče a doštičky a je potrebné ísť do servisu.
Reťaz – Decathlon dáva k bicyklu nekvalitnú reťaz, ktorá Vám vydrží max. 1000 km a preto odporúčam čím skôr vymeniť aby ste nepoškodili prevodníky a kazetu.
Dostupnosť – bicykel je málokedy dostupný na predajni na vyskúšanie a tak ho musíte objednať online. Nie je to zásadný problém, no ideál je bicykel si vyskúšať priamo na predajni.
Úvodné nastavenie – nie je ideálne, nemal som dobre nastavenú prehadzovačku, no prišiel som do Decathlonu a veľmi ochotne, rýchlo a bezplatne tento problém vyriešili.
Porovnanie
Mali sme možnosť otestovať aj S-Works. A áno je ľahší, je rýchlejší a je to prestíž, keď prídete niekde s S-Worksom. Elektronické radenie od Specialized je úplne iný level a miestami som sa cítil ako v roku 2050. Každopádne si treba uvedomiť, že S-Works má na sebe cenovku vyše 9000 eur, čo je pre mňa šialené. Však za to si kúpim auto. Musím povedať, že za 9000 eur dostanete ozaj to najmodernejšie čo v svete cyklistiky je, ale stojí Vám to za to ? Ja som s Tribanom RC 500 maximálne spokojný aj napriek tomu, že sa somnou na pretekoch ani maskot nechcel odfotiť, že čo to mám za značku bicykla. Každopádne pamätajte, nie je o to o bicykli, je to o tom, čo máte v nohách.
Záver
Pokiaľ ste amatérski cyklisti (ako ja), ktorí potrebujú spoľahlivý cesťák, či už na vyskúšanie vyššej rýchlosti na hrádzi, pri zjazde, alebo aj na každodenné dochádzanie, toto je ideálna voľba. Za necelých 750 euro máte nový bajk s doživotnou zárukou na rám, predstavec a vidlu. Z môjho uhla pohľadu, pre amatérskeho cyklistu pozitíva jednoznačne prevyšujú negatíva, každopádne, každý sa musí rozhodnúť sám. Po 20 000 km som s týmto bicyklom maximálne spokojný a môžem ho len odporučiť. Cieľom tejto recenzie však nebolo nijakým spôsobom znevažovať drahé bicykle, pretože každému musí byť jasné, že keď niekto zaplatí za bicykel 3000 eur, tak to asi musí byť rozdiel. Cieľom bolo len poskytnúť „spotrebiteľskú“ recenziu z dvojročného jazdenia na cesťáku za necelých 700 eur.
S týmto bicyklom sme prešli väčšinu východného Slovenska – fotky si môžete pozrieť v príspevku na Facebooku.